Сначала - небольшая цитата из книги Avraham Steunberg, Jewish Medical Law (2:18-21, перевод мой), которая является кратким изложением сказанного в другой книги - "Циц Элиэзер", монументальном трудe одного из авторитетнейших раввинов 20 века Элиэзера Вальденберга.
18. Согласно законам, сформулированным в Талмуде и кодексах, запрещено нарушать Субботу ради медицинской помощи нееврею, даже опасно больному. Это правило распространяется и на помощь нееврейской роженице.
19. Однако сегодня разрешается ради лечения нееврея в субботу нарушить запреты, установленные раввинами.Поскольку, поступая так, врач предотвращает вражду между евреями и неевреями.
20. Некоторые авторитеты разрешают нарушить любой субботний запрет ради лечения нееврея, даже те из них,которые прямо упомянуты в Торе.
21.Существует легальный метод лечить нееврея в субботу, нарушая при этом все субботние запреты, и при этом не нарушить закон. Для этого врач, оказывая помощь, должен думать про себя, что делает это не ради лечения, но для того, чтобы обезопасить от обвинений и вражды как себя, так и весь еврейский народ.
Теперь об отношении к этой галахической казуистике. Здесь мне известно два подхода . Первый при мне озвучил р. Реем, глава одной из израильских иешив. Состоит он в следующем: безусловно, когда речь идет о спасении жизни, разницы между евреем и неевреем не должно быть семь дней в неделю. Однако поскольку сегодня у нас нет Синедриона, мы не можем просто исправить неудачную формулировку закона, и вынуждены прибегать к сложной юридической эквилибристике.
Другой подход был озвучен неким участником одного кошерного формума.
Technically, we aren't allowed to violate Shabbath to save the life of a nochri. There are exceptions made for various reasons, but they are just that, exceptions. Therefore, we should not place ourselves in those situations if at all possible
Судя по обсуждениям на другом кошерном ресурсе, второй подход на религиозной улице если и не преобладает, то, как минимум, достаточно популярен. (В качестве иллюстрации - несколько типичных реакций оттуда.
a frum yid Says: WHAT A SHAME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
can any 1 tell me which "posek " gave them "heter" 2 desecrat Shabbat and with " with pride".
next time they want your donation remember they are not a frum org. They are mechall shabos b’farhesya
Anonymous Says: I hope this is not true! They may be using their hearts, but they fail to have pity on themselves. This is pure Chillul Shabbos. It's clearly stated in the Shulchan Aruch. They could have slept and worked through Motzoei Shabbos.
Ernst Geredt Says: And the Torah says: Mechaleleha Mois Yumos...
frum? Says: Are these people frum? To be mechalel shabbos bfarhesia?It seems, there is no heter for this. Tell me if I am wrong.
Heter Says: The heter of chilul shabbos for a nochri, mishum eivah, is only for an issur derabbanan. See Hilchos Shabbos. Siman 330:2 and the comment of the MB #8. and the Biur Halacha. The possible heteirim are 1. 329:2 which is only applicable if a Yid was there; if we never knew that there was a Jew present, the heter is tenuous. Very complicated for we would need to know if there were Jewish students or faculty at the university. 2. Another possible heter is that of Melocho shein tzricha legufah. When the primary intention is not refuah but to prevent harm to Jews such activity would be permitted. I cannot cite a source but have heard this from poskim. But again, if we know there are no Yidden, there is no heter.
Anonymous Says: What a shame. Who asked them to go? Aren't there enough Goyim? Couldn't they go and refrain from Chillul Shabbos and Chillul Hashem? In today's day and age, everyone becomes his own Dayon. The person is at best a fool and an Am Haaretz. Unfortunately, the Mishne says "Achad Shogeg V'Achad Mezid B'Chillul Hashem." I for one won't give another cent to Zaka unless they publicly fire this person.
jewinjerusalem Says: Reply to #47 Show Quote
Charlie Hall Says:
“ To the contrary, they should shout it from the mountaintops! Saving a life overrides Shabat!!! ”
Sorry Charlie, but you are wrong. So is Robert and many other posters here. The halacha is clear. It is assur to be mechallel shabbos in such a case. איבה [=eiva] only permits an issur d'rabbonon. Sometimes there are other heterim as others have commented. certainly it would have been better not to have traveled to haiti and been in such a situation.
You Charlie, and those that agree with you, are megale panim bTorah shelo kehalacha. OK, I'll be dan lkaf zchus. You are just a plain simple am ha'aretz. I'll know in the future not to rely on anything you say.
Is there any Heter to put yourself in a position to be Mechalel Shabbos (hidden or in public) in order to save Goim ?(As far as news goes that there is no yidden) I'm not saying that these Chevra are doing anything wrong by going to save lives no matter who it should be Kol Hakavod! but Halacha is Halacha.
Поэтому, как мне кажется, последняя спасательная операция организации ЗАКА является для этой общины колоссальным нравственным прорывом. Теперь хорошо бы, чтобы для закрепления результата с одобрением этой акции публично выступил какой-нибудь большой раввин. И очень хочется верить, что в ближайшее время такое заявление воспоследует.