
Следещие за происходящем в Америке, безусловно, знают, что основная тема тамошнего "обостренья классовой борьбы" - борьба с т.н. белыми/мужскими привилегиями, которые, де, нужно ликвидировать как класс. Но, возможно, не все понимают, что, собственно, под этим подразумевается.
Так вот, для осознанья, так сказать, и просветленья - найденная благодаря доброму знакомому
статья, в которой автор, белая женщина-профессор, поделилась впечатлениями от посещения конференции классиков-античников.
Статью эту рекомендую прочесть от корки до корки, поскольку там "груды золота лежат": например, прдложение не упоминать в ссылках имен
Padilla had compiled 20 years’ worth of data for the journals Classical Antiquity, the American Journal of Philology and Transactions of the American Philological Association to determine how much gender disparity there is in the field. He had also tried to find data on the racial and ethnic backgrounds of all the authors published by these journals.
Between 1997 and 2017, according to Padilla, none of these came close to achieving gender parity. Next, he looked at the “racial and ethnic makeup of the publication rosters” of journals, “the bleakness of which may not surprise some of you in attendance, but which still deserves quantitative exposition.”
Padilla’s solution “for the wellbeing and the future of the discipline,” was for Classics to “de-colonise” itself: “The most fundamental question for the future of knowledge production in Classics is this: how do we recognise, honour and repair the silencing of the knowledges that people of colour carry?”
He called for “reparative epistemic justice,” and asked for holders of “white privilege” to “surrender their privilege”:
In practical terms, this means that in an economy of academic prestige defined and governed by scarcity, white men will have to surrender the privilege they have of seeing their words printed and disseminated. They will have to take a back seat, so that people of colour, and women, and gender-non-conforming scholars of colour benefit from the privileges, career and otherwise, of seeing their words on the page.
Was he explicitly calling for Classics journals to stop publishing the scholarly work of white men? Apparently, he was:
…this is an economy of scarcity that, at the level of journal publication, will remain to a degree zero-sum. Until and unless this system of publication is dismantled—which will be fine by me—every person of colour who is to be published will take the place of a white man whose words could have or had already appeared in the pages of that journal. And that would be a future worth striving for.
Padilla said nothing about merit, the content of the article in question, or how it was reasoned. He said that articles by white men should be excluded from consideration, regardless of their merit, if members of other ethnic or racial groups submitted work for publication at the same time.
Иными словами, то, что предлагают прогрессивные товарищи, это, фактически, будет советская Россия до 36 года. Когда в стране ОФИЦИАЛЬНО существовала категория лишенцев, т.е. лиц, лишенных избирательного и многих других прав - к которой были причислены бывшие обладатели "привилегий".
Как мы помним, тогдашняя Совдепия пользовалась большой симпатией прогрессивной общественности. Хотя своей политики большевики не скрывали.
P.S. Впрочем, сравнивая с Совдепией, следует помнить, что нынешняя ситуация гораздо ХУЖЕ. Поскольку, даже когда дело касалось такой идеологической науки, как история, в узко-специальные области, особенно когда дело касалось преданий старины глубокой, большевики почти не лезли. (Хотя, разумеется, бывали исключения). Так что, занимаясь какой-нибудь палеографией или Пиндаром, можно было почти не бояться вмешательства идеологического отдела.
От нынешних же комисаров ни в какой древности не спрячешься.