о.Арониус (o_aronius) wrote,
о.Арониус
o_aronius

  • Music:

Конфессиональное: как выглядели благочестивые женщины литовского Иерусалима



Очередную заметку в своем блоге неутомимый профессор Марк Шапиро вообще-то посвятил, в первую очередь, отношениям иудейской ортодоксии к неортодоксальным еврейским течениям. И буквально походя подложил свинью ревнителям благочестия, утверждающим, что требование к замужним женщинам покрывать голову - закон Торы:

It was told by R. Joseph Buxbaum, the director of Machon Yerushalayim:[7] When R. Abraham Sofer came back to Jerusalem after teaching at the Seminary, the Brisker Rav, R. Isaac Zev Soloveitchik, stopped talking to him “in learning”. This upset Sofer and he complained to the Brisker Rav, what is the difference between him and Shraga Abramson. Abramson also taught at the Seminary and yet everyone knew that he was welcome to come speak in learning with the Brisker Rav.

The Brisker Rav replied with a story: The beit din in Vilna ruled that a woman should be divorced without receiving her ketubah because she did not cover her hair and thus had the status of עוברת על דת יהודית. The woman objected that just yesterday the beit din ruled that another woman who also did not cover her hair did not have the status of עוברת על דת יהודית, so what is going on? The dayanim explained to her that the woman from yesterday grew up in Vilna where it is common for married women not to cover their hair, so she is not regarded as עוברת על דת יהודית, but you come from Hungary where the practice is to shave the heads of married women. A Hungarian woman who goes without a head covering[8] is certainly an עוברת על דת יהודית. (The point is clear, but I wonder, in the twentieth century did any non-hasidic Hungarian women shave their heads?)


Для не знающий иврита и еврейских реалий:

ketubah (здесь) - алименты, которые женщина получает в случае развода; если развод происходит по вине женщины, алименты ей не полагаются.
beit din - раввинский суд
dayanim - судьи еврейского суда.
עוברת על דת יהודית - "нарушает еврейский обычай" (дословно "закон"), т.е. ведет себя не так, как принято в нормативном еврейском обществе.

История у Шапиро не датирована, но речь, очевидно, идет о довоенных временах.
Не то, чтобы мы узнали что-то принципиально новое. Но свидетельств из столь авторитетных источников, как р. Зеев Соловейчик, мне раньше видеть не доводилось.
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 17 comments