
Продолжаем читать монографию Гительмана.
О том, как бывший раввин стал большевистским наркомом, мы писали уже неоднократно. Однако, как выяснилось, в те годы в России подвизались и более интересные и незаурядные персонажи.
Рабби Авраам-Янкель Житник родился 15 декабря 1890 под Житомиром, в хасидской семье. Учился в йешивах в Ковеле и Радомысле, в 1908 году получил диплом (смиху) раввина. В 1909 поселился в Бессарабии. Был сионистским оратором, в каковом качестве много гастролировал с проповедями. В годы мировой войны был раввином в Киеве, сотрудничал с ЕКОПО.
Словом, биография более чем заурядная. Но тут в стране произошла революция - и заверте:
СЕТМАСС (Союз еврейский трудящихся масс) was the creation of a small-town rabbi in the Ukraine named Zhitnik, who moved to Kiev during the war. He saw the Bolshevik Revolution as the triumph of the poorest, most oppressed elements of Russian society, and it seemed to him to open the way for setting aright the grave social injustices which had corrupted the Jewish community in Russia. Zhitnik was elected to the Board of the Kiev kehilla, but acted as an internal opponent of that body. When the Bolsheviks entered Kiev in February 1918 Zhitnik organized "Jewish People's Soviets" and seized the offices of the kehilla—for which he was promptly suspended from that body. Upon the Bolsheviks' return in 1919 he "returned to power," this time with the support of Moishe Rafes, hardly a sympathizer of the clerics. Zhitnik now organized SETMAS and received a government subsidy for it. The "Bolshevik rabbi," as he was known, went to Moscow, shaved his earlocks, donned the quasi-military uniform of the revolutionaries, and began to publish two newspapers, Horevanie (Toil) and Horepashnik (Menial Laborer).
While Zhitnik was probably a naive and quixotic character, if not a charlatan, his organization and its platform seemed to strike a responsive chord among some of the poorer elements of religious Jewry. Zhitnik preached a sermon of social justice and class struggle within the religious community, urging the lower strata of Jewish society to cut all ties with the hypocritical religious leaders, who bent to every whim of their wealthier congregants, and to take care of their own religious needs. Indeed, SETMAS did supply kosher meat, matzohs, and other religious items— all at the expense of the officially atheistic Soviet Government. SETMAS might have been attractive to the indigent religious Jews who were psychologically in sympathy with socialism—or, better, anti-capitalism—but who could not bring themselves to join Jewish socialist parties or the Bolsheviks, both of which were hostile to religion.
SETMAS announced plans to organize artels and agricultural communes, and hired a large staff, consisting of unemployed Jews, to work on these projects. The Evsektsiia asked the Jewish Department of Narkomnats to halt all cooperation with SETMAS, but Narkomnats pleaded that it was unable to cope with the great and urgent needs of the Belorussian Jewish population, and so SETMAS was given a suspended sentence.
Финал карьеры красного раввина тоже был прекрасен и даже вызывает определенное уважение.
By 1921, however, SETMAS had apparently degenerated into a small clique dominated by Zhitnik and his brother. At the same time, the Jewish Department had become better equipped to take over SETMAS' functions. SETMAS was dissolved, and some of its officials were arrested. Zhitnik and his brother eventually found their way to the United States.
Дополнительной информации ни о СЕТМАССЕ, ни о Житнике в сети, похоже, нет. На бумаге в свое время мне попадалась монография некого Моше Жидовецкого, сына одного из ведущих функционеров СЕТМАССА. Но онлайн, похоже, ее нет.
P.S. Ну и чтобы не нарушать традицию - мини-свояк на тему "иудеи и революция". Правда, не про большевиков, а про Бунд, который, несмотря на свой антиклерикализм, пользовался симпатией части религиозных рабочих.
1. На митинге Бунда в Межириче, когда оратор-бундист закончил свою речь, один из участников, религиозный рабочий, спросил: "Товарищ, вы так хорошо и убедительно говорили, но скажите - а что, если ПЕРВОЕ произойдет раньше, чем ВТОРОЕ?". Назовите ПЕРВОЕ и ВТОРОЕ.
2. В том же Межириче забастовавшие щеточники поклялись на свитке Торы, что никто не станет штрейбрехером. Когда же хозяева отказались пойти на переговоры, забастовщики прибегли к ЭТИМ ДВУМ средствам: ПЕРВОЕ - традиционно еврейское, а ВТОРОЕ - в каком-то смысле описанное в классической комедии. Назовите ПЕРВОЕ и ВТОРОЕ.