о.Арониус (o_aronius) wrote,
о.Арониус
o_aronius

Current reading: иудаика кошерная, популярная и академическая

История, обнаруженная во время чтения монографии проф. Элишевы Карлебах Divided Souls. Converts from Judaism in Germany, 1500-1750, о которой аз, многогрешный, писал в предыдущем постинге.

Всякий, знакомый с сионистским дискурском, или с историей иерусалимской синагоги Хурва, несомненно, слышал о рабби. Йегуде Хасиде, который в 1700 году прибыл в Иерусалим во главе с несколькими сотнями последователей, став, таким образом, организатором первого массового переселения ашкеназских евреев из Европы в Палестину.

В статье некой Йехудис Ханин, опубликованной на сайте Хабада, этот сюжет изложен так:

В октябре 1700 года еврейское население Иерусалима еще раз существенно пополнилось иммигрантами из Польши. Рабби Йегуда Хасид, сопровождаемый приблизительно восемью сотнями последователей, перебрался в Палестину на постоянное место жительства. Он успел купить большой участок земли в Старом городе, но неожиданно заболел и умер через несколько дней после прибытия.

Почти столь же немногословен оказался некто Саймон Себаг Монтефиоре, автор книги Иерусалим. Биография :

В город прибыла из Гродно мессианская группа в составе 500 польских евреев, которую возглавлял Иегуда Хасид ха-Леви. Но раввин умер через три дня после прибытия в Иерусалим, и растерянные новые иммигранты, говорившие только на польском языке или идише, остались в малознакомом городе совершенно беспомощными. И вскоре совсем обнищали.

Феликс Кандель, автор популярного многотомника, предназначенного для ширнармас, позволил себе быть чуть более откровенным:

Иегуда га-Хасид скончался после прихода в Иерусалим‚ а его последователи стали бедствовать‚ живя подаянием‚ пока не разбрелись по разным странам. Одни из них приняли ислам в Турции и примкнули к тайным саббатианцам‚ другие вернулись в Польшу; лишь малая их часть осталась в Иерусалиме‚ где они приобрели участок земли и построили синагогу.

И, наконец, цитата из монографии проф. Карлебах:

More conversions resulted from the disillusionment following the collapse of another movement led by a pietistic Sabbatian, R. Judah Hasid, in 1700. A gifted preacher, R. Judah gathered his followers and left Polandwith thirty-one families bound for the Holy Land. The group traveled first to the German lands, where they stirred up crowds of Jews in Frankfurt, then headed south to Italy and the Holy Land. To his followers R. Judah preached penitence in preparation for an imminent messianic denouement. R. Judah did not reveal publicly the identity of the messiah he awaited, but his inner circle knew that it was the revenant Sabbatai.

According to Eisenmenger, a contemporary of these events, the German Jewswere so ‘‘absolutely certain that themessiahwould be appearing imminently, that a certain Jew here in Frankfurt said to some Christians, ‘In a year from now, I will no longer be here, and you will no longer be here either.’ ’’ Eisenmenger interpreted this statement to mean that the Jews would no longer be there because their messiah would have taken them to the Promised Land; the Christians would no longer be there because ‘‘their rabbis taught them that all Christians will be killed in the time of the Messiah.’’ 72

A former participant provided an insider’s account of R. Judah Hasid’s movement. Franciscus Lotharius Phillipus counted thirty-seven hasidim who left Poland with R. Judah Hasid, deliberately taking a circuitous path to the Holy Land so that they could attract more followers on the way. From Poland they traveled through Silesia, Moravia, Bohemia, the German lands, and then through the Tirol to Venice. By the time they reached Venice, their ranks had swollen to four hundred men. Phillipus wrote that the members of the group wanted to acknowledge R. Judah himself as the messiah, although he never claimed that title. The company split in two; only about half of the four hundred actually made it to the Holy Land.

When they arrived, R. Judah immediately founded a bet midrash (house of study). There, he practiced devotions, penitential rites, and offered heartfelt prayers accompanied by sighs and ‘‘tears like a flowing fountain.’’ Every evening and every morning he immersed himself three times in a well or a stream, always with great ardor. After eleven days of this regimen, he became ill and suddenly died. After his death, the Jews and particularly his socalled ‘‘Chassiden’’ became fickle and began to reconsider the great deceit; they concluded that the messiah had long since come. Some of the company converted to Islam, ‘‘and we, the other portion, recognized the true Messiah and Savior in Germany. Some went over to the Papists [Catholics], but thirteen of us converted to the pure and elevating Evangelical [Protestant] belief.’’ 73

According to Hebraist Schudt, Phillipus was none other than Wolf Levi of Lublin, nephew of R. Judah Hasid. Together with another follower, Simcha Hasid, he converted in Nordlingen in 1707.74 The spiritual devastation among the followers of R. Judah struck deeply.


Аз, многогрешный, был был крайне признателен, если читатели, узнавшие этот сюжет не из этого поста, ответили, в какой из трех версий им доводилось его слышать или читать.
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 10 comments